From Us, To You :)

Assalamualaikum w.b.t to all.

Alhamdulillah, this blog is officially released on last 7th January 2012 as planned. And thanks to Allah, everything's going smoothly. Following the flow.

For those who comes and visit us here, giving us your support, big thanks to you too. Jangan malu, jangan segan untuk tinggalkan komen2 anda di petak komen, atau anda boleh saja klik suggestion box di bahagian atas sebelah kanan window untuk tinggalkan pesanan anda di sana.

We are trying our best to ensure all of our readers satisfied with all our writings. We are not perfect, that's the fact. When you guys happy, then we will be happy, that's for sure.

Keep on supporting us.

Sesungguhnya segala yang baik datangnya dari Allah, segala yang kurang adalah dari kami sendiri.

May Allah bless all of us and grant us happiness here and here After, insyaAllah.

Regards, 7 street writers. :)

Thursday, 31 May 2012

Antara Dia dan DIA by MK

Assalamualaikum w.b.t.

Setelah sekian lama x update, so here we go.

Maaf, kalau tak best.
Maaf, kalau banyak typo or kesalahan tatabahasa.
Maaf, kalau x menepati citarasa.

Read and spread the words, thank you.

May Allah bless u and grant u happiness here and hereAfter, Insya Allah.

Regards, MK


What??!! Are you insane??” suara itu melengking. Bahu gadis yang duduk di hadapannya jelas terangkat, terkejut.
“Dah lima tahun, tahu? Kenapa tiba-tiba je ni?” masih tidak puas hati. Si gadis masih tertunduk bisu.
I need time for my own. I need to find my own self back. I have to get back to the track.” Perlahan suara itu membalas. Berat untuk dia menuturkan, tapi itu yang perlu dilakukan. Untuk kebaikan dirinya, juga untuk kebaikan lelaki di hadapannya ini. Dia tak mahu menambah dosa yang sudah sedia banyak.
I don’t understand. Please, explain.” Suara itu masih beku.
“Saya dah fikir. For quite a long time before i made this decision. I admit I do love you. But lately, saya rasa ada sesuatu yang kosong. Semua yang saya buat rasa ada yang tak kena. I need to change, i guess so. To find out what is lack inside here.” Tapak tangannya menyentuh dada. Saya tak nak hidup macam ni lagi. Bercouple, keluar berduaan, pegang-pegang tangan dengan yang bukan mahram. Semua tu, dosa.” Si gadis membalas perlahan. Masih takut-takut. Cuba menyusun ayat sebaiknya, supaya lelaki di hadapannya ini faham. Perubahan yang tiba-tiba, siapa yang dapat nak terima?
“Tapi tak kan dengan break off? Dah lima tahun, Farah. Satu jangkamasa yang panjang. Saya sayang awak. Awak tak boleh pertimbangkan perkara ni ke?” lirih suara itu. Si gadis hanya diam.
“Farah, saya tak main-main apabila saya jadikan awak sebagai girlfriend saya. Saya serius untuk jadikan awak sebagai yang halal untuk saya. Cuma masanya belum tiba.” Masih cuba memujuk.
“Buat masa ni, kita jadi kawan sahaja, boleh? Bila tiba masanya, awak tahu apa yang patut awak buat. Insya-Allah pada masa tu, saya akan terima. Tapi tolong, saya tak mahu hubungan yang macam ni. Bercinta tanpa ikatan yang sah. Kalau bercinta sepuluh tahun pun, tapi dah tertulis awak bukan jodoh saya, buat lah macam mana pun, kita tetap tak akan bersama, kan?” Gadis itu cuba memujuk.
I can’t live without you, sayang. Tolong lah tarik balik keputusan awak tu. Please. I’m begging you.” Tangannya cuba mencapai tangan si gadis. Namun tangan itu pantas dilarikan sebelum sempat dicapai.
“Maaf, saya tak boleh tarik balik keputusan ni. Mungkin lebih elok kita jadi kawan sahaja buat sementara waktu ni. Lagi satu, jangan jadi bodoh. You can live without me. Awak ada Allah sebagai tempat untuk awak mengadu. Mengadulah pada Dia. Dekatkan diri padaNya, pasti awak akan dapat lalui semua ni dengan tenang. Saya cuba untuk perbaiki diri saya, cuba menjadi seorang yang betul-betul Islam. Yang bukan Islam hanya di dalam kad pengenalan san nama. Dan saya harap awak pun akan cuba untuk berubah juga. Tinggalkan segala perkara yang sia-sia. Dah tiba masa untuk kita cari balik siapa sebenarnya kita, dan apa tujuan kita dijadikan di muka bumi ni. Make ourselves be better than the old us. Saya pergi dulu. Assalamualaikum.” Kakinya melangkah pantas. Dada yang terasa sesak, cuba ditenangkan.
Tiba di kereta, dia masuk dan mengurung diri di dalamnya. Enjin dihidupkan, penghawa dingin mengisi ruang di dalam kereta Myvi putih miliknya itu. Allah... hatinya merintih. Sakit, sangat sakit. Terlalu sakit apabila terpaksa meninggalkan apa yang disayangi. Sakit apabila terpaksa melupakan perkara yang sudah menjadi rutin setiap hari. Setitis mutiara jernih jatuh menimpa pipi namun pantas tangannya menyeka. Dia perlu kuat!
‘Untuk berubah itu susah, namun cubalah walaupun payah.’ Kata-kata itu menyuntik sedikit semangat buat dirinya. Insya-Allah. Jika niat itu benar-benar ikhlas kerana Allah, Allah akan permudahkan.


Dia menyanyi sekuat hati. Melepaskan segala kesakitan yang dirasai. Sungguh, dia sangat sayang gadis itu. Dan kenapa? Kenapa tiba-tiba?
“Fariq.” Bahunya disentuh seseorang. Afif.
“Kau okey?” suara itu lagi. Dia hanya mengangguk.
“Aku okey. Penat, kot.” Cuba melindungi tekanan yang dialami.
“Tapi kau tak nampak macam penat. Kau nampak tension. Kenapa?” Afif masih setia di sisi.
Don’t pretend like you know nothing, Afif. Kau tahu apa yang dah jadi, kan?” Matanya merenung sahabatnya itu. Sahabat baik sejak umur tiga belas tahun, sampai sekarang. Afif mengangguk. Ya, memang dia tahu.
She told me yesterday. You guys were not being together anymore. Sorry, bro. Aku tak tahu kenapa adik aku tiba-tiba nak break off dengan kau. Sedangkan selama ni aku tengok korang ok je berdua. Tak ada tanda-tanda akan putus macam ni pun.” Afif berkata perlahan.
“Aku sayang dia, Fif. She is my first love, and I hope that she will be the last. Tapi nampak gayanya macam kita orang tak ada jodoh. Tak tahu la, mungkin aku bukan yang terbaik untuk dia.” Kepalanya digelengkan. Cuba untuk terima hakikat itu. Segala yang berlaku pasti ada hikmahnya.
“Sabar, Fariq. Mungkin kau akan jumpa seseorang yang lebih baik untuk kau nanti. Whatever it is, we both are still best friends, right?” Afif bersuara tenang. Putusnya hubungan antara Fariq dengan Afifah, tak bermakna putus juga hubungan persahabatan antara mereka berdua. Sebab mereka hanya manusia. Jodoh pertemuan, ajal maut kan di tangan Allah. Siapa kita nak menghalangnya?


Kereta Myvi putih itu memasuki kawasan parkir taman rekreasi berdekatan dengan rumah sewanya. Farah melangkah keluar daripada kereta tersebut, membawa dirinya ke bangku kosong yang tersedia di situ. Pandangan ditebarkan ke seluruh taman rekreasi. Pelbagai ragam manusia. Ada yang sedang berjogging, ada yang sedang berkelah dan tidak kurang juga yang sedang duduk-duduk sepertinya.
Akram. Lelaki itu baru sahaja dia tinggalkan sebentar tadi. Atas desakan rasa hati yang mungkin mula disapa rasa bersalah apabila menyedari hakikat bahawa segala benda yang dilakukan selama ini adalah sia-sia dan salah. Seharusnya, hatinya ini dijaga untuk seorang lelaki yang akan menjadi suaminya. Dan tidak sepatutnya ia dicemari oleh rasa cinta terhadap lelaki yang belum tentu akan menjadi pemimpinnya suatu hari nanti. Dia menggeleng kepala, kesal.
“Farah?” Bahunya disentuh. Dia membuka mata yang terpejam sebentar tadi. Melihat pemilik suara lembut yang memanggilnya. Nadwah.
“Wawa.” Dia cuba mempamerkan senyum semanis mungkin. Tak mahu kesedihan ini terkesan di mata Nadwah.
“Awak.. menangis?” Nadwah serba-salah bertanya. Farah hanya tersenyum. Ketara sangatkah bahawa dirinya baru sahaja lepas menangis?
“Ada masalah? Nak kongsi?” suara lembut itu masih tidak jemu bersuara.
“Wawa..” Dia terdiam.
“Awak seorang je?” Lain yang nak disebut, lain pula yang keluar.
“Tak. Saya dengan ahli usrah saya tadi. Kami buat aktiviti riadah sikit hujung minggu ni.” Senyum.
“Ohhh.. mana dia orang semua?” Matanya meliar.
“Dah balik dah. Saya pun nak balik sebenarnya. Tapi ternampak awak dekat sini. Nampak awak macam ada masalah. Kenapa?” masih mencuba.
Nothing. It’s just..” Ayatnya terhenti. Rasa malu pula nak beritahu baru lepas menangis kerana putus cinta?
“Saya.. errrmmm..” ragu-ragu. Nak kongsi ke tak nak?
“Saya baru lepas break-off. Jadinya, melayan perasaan sikit la dekat sini.” Tersengih. Cuba untuk menghiburkan hati sendiri, mungkin.
“Ohhh...” hanya itu reaksi gadis bertudung labuh warna merah jambu itu. Farah tertunduk malu.
“Kalau awak tak kisah, boleh saya tahu, kenapa awak break-off tu.?” Nadwah masih biasa. Tiada pandangan sinis yang dilemparkan.
I’m the one who asked for it. Walaupun hati saya rasa sangat sakit, but I have to face it. Saya tak tahu kenapa. Tapi sejak kebelakangan ni, saya rasa serba tak kena. Hati saya tak tenang. I want to be a better me, but I don’t know how.” Lirih suara itu mengadu.
“Dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.” Nadwah tersenyum lagi.
“Tak apa. Perlahan-lahan. Nak berubah ni, bukannya boleh terus berubah secara mendadak. Step by step. Ubah sikit-sikit. Sebagai permulaan, pastikan solat kita cukup dan sempurna. Kerana solat itu tiang agama. Dan mungkin awak boleh cuba pakai tudung? Rambut kan, mahkota seorang wanita. Aurat wanita, sepatutnya disimpan hanya untuk lelaki yang bergelar suami, betul tak?” Farah mengangguk. Hatinya sedikit tersentuh dengan kelembutan Nadwah. Bagaimana dia menegur dengan cara yang sangat berhemah tanpa mengguris perasaan insan yang mendengarnya. Dan petangnya pada hari itu dihabiskan bersama Nadwah. Apabila hampir senja baru mereka pulang ke rumah.


Beep.. Beep..
Bunyi telefon bimbit Nokia 2300 itu mengganggu konsentrasinya yang sedang membuat nota. Tangan yang laju menulis turut terhenti. Telefon kecil berwarna kelabu yang terletak bersebelahan buku notanya itu dicapai.
+ Esok ada usrah. Wanna join us?
Mesej dari Nadwah.
Dia termenung seketika, berfikir. Nak pergi ke tak nak? Memang sejak azali, dia seakan alergi dengan perkataan ‘usrah’ itu. Kerana setiap kali mendengar perkataan itu, dia akan terbayang mereka yang bertudung labuh, pakai baju besar-besar. Sedangkan dia, baru je nak mula pakai tudung. Tapi..
‘Kalau bukan sekarang, bila lagi, Farah?’ satu suara seakan berbisik di telinganya.
-          Ok, boleh. Esok pukul berapa? Dekat mana?
+ Pukul 6 petang. Dekat rumah saya. J See you tomorrow, insyaAllah.
Dia tersenyum membaca balasan mesej itu.
It’s time to change, I guess. Kalau bukan sekarang nak tunggu bila lagi? Nak tunggu dah terbaring tak sedar diri baru nak menggelabah?
“Assalamualaikum.” Farah membuka sandalnya di hadapan rumah sewa milik Nadwah selepas mengetuk pintu rumah itu. Pintu dibuka dari dalam, muncul Nadwah bersama senyuman. Tangan dihulurkan, bersalam. Tubuh Farah dipeluk seketika. Farah tersenyum sedikit. Gugup bercampur segan. Tak tahu nak kena senyum macam mana. Awkward smile, pastinya.
“Waalaikumussalam. Jom, Farah. Kawan-kawan semua dah tunggu dekat dalam.” Ayat itu membuat dia semakin gugup. Ngaaaa... sangat segan. Nafasnya ditarik sedalam mungkin sebelum mengikut langkah Nadwah. Tangan terasa seram sejuk.
Tiba di ruang tamu rumah itu, terdapat tiga orang wanita yang kemas berbaju kurung dan berjubah, tidak termasuk Nadwah. Dia melihat pakaian yang dipakainya. Blaus kuning cair bersama slack berwarna khakis. Tudung krim tersarung kemas di kepala. Tudung yang dipinjam daripada Sofiya, teman serumahnya. Farah menayang sengih (itu je yang mampu dia buat sebab dia sangat segan). Tangan dihulurkan dan mereka bersalaman. Seperti Nadwah, ketiga-tiga gadis itu juga memeluk dirinya selepas bersalam. Terasa lapang dadanya. Rasa sangat dihargai dan sangat dialu-alukan kehadirannya di situ.
“Ok, sekarang kita taaruf dulu lah dengan kawan baru kita, boleh?” Nadwah memulakan perbualan. Yang lain mengangguk, setuju.
“Farah mula dulu, ok?” Farah terkedu. Ah, sudah. Nak cakap apa ni?
“Assalamualaikum, selamat petang. Errr.. Nama saya Nurfarah binti Ahmad Farhan. Classmate Nadwah. Anak tunggal. Asal dari Johor. Dan errr.. Saya baru first time join usrah. Mohon tunjuk ajar kawan-kawan.” Dan dia tersenyum lagi. Tak tahu nak buat apa lagi dah. Senyum je lah.
Dan sesi taaruf itu diteruskan dengan Nadwah (naqibah), Fatimah (pelajar jurusan akaun), Hanani (pelajar jurusan akaun merangkap teman serumah dan kawan sekelas Fatimah), dan juga Azrin (pelajar kejuruteraan awam). Dan rupanya, ada antara mereka, tidak mempunyai background sekolah agama pun. Satu lagi teori yang telah dia set di mindanya perlu dibuang, usrah bukan hanya untuk mereka yang berasal dari sekolah aliran agama sahaja, usrah adalah untuk semua.
Sesi usrah mereka diteruskan dengan membincangkan tentang hadith 1, iaitu hadith yang berkaitan dengan niat. Jadi kesimpulannya, segala perkara yang dilakukan hendaklah dimulai dengan niat kerana Allah. Dan niat itu perlu selalu diperiksa dari semasa ke semasa iaitu sebelum, semasa dan setelah pekerjaan itu dilakukan. Pada setiap saat, perlu dipastikan, niat adalah kerana Allah semata-mata. Dan Farah, kau nak berubah ni kerana apa? Dia terfikir sendiri. lalu dia beristighfar. Betulkan niat.. betulkan niat.
Azan Maghrib yang berkumandang dari surau berhampiran menghentikan perbincangan mereka. Solat Maghrib ditunaikan secara berjemaah. Satu lagi perkara baru untuknya. Sebelum ni kalau di rumah sewanya, dia dan rakan-rakan serumahnya lebih senang solat sendirian. Sedangkan boleh je kalau nak solat berjemaah. Rugi! Dah banyak dah peluang nak dapatkan pahala sebanyak 27 kali ganda yang dia terlepas. Lepas ni dia nekad, nak ambil sebanyak mungkin peluang untuk buat pahala yang dia ada.
“Ok lah. Sampai sini saja usrah kita minggu ini. InsyaAllah kita jumpa lagi minggu akan datang.” Mereka berdiri dan bersalaman. Masing-masing bersedia untuk pulang.
“Farah. Tunggu sekejap.” Nadwah menahan Farah daripada pulang. Farah memandang pelik. Curious apabila dia seorang sahaja yang dipanggil. Dia hanya menghantar Hanani, Fatimah dan Azrin dengan pandangan mata.
“Kenapa?” Dia bertanya apabila ketiga-tiga rakan barunya itu hilang dari pandangan. Nadwah tersenyum cuma. Isy, budak ni. Aku tahu lah dia senyum tu comel. Duk buat muka comel kat sini pulak. Dia tertawa kecil.
“Awak ni kenapa ni? Scary je buat muka comel macam tu.” dia ketawa di hujung kata-katanya.
“Awak nak kata saya scary ke saya comel? Tak apa lah, dalam scary saya pun tetap comel, kan?” Nadwah pula tertawa suka apabila Farah hanya mencebik.
I’m joking. Ye lah. awak lah yang paling comel.” Nadwah tersengih. Dalam kelembutan dan kesopanannya, kaki mengusik rupanya gadis ni. Dia jarang nampak side Nadwah yang ni. Kerana apabila waktu kelas, Nadwah menjadi seorang yang sangat fokus dan agak serius. Ke dia je yang tak perasan Nadwah memang ada side seorang kaki mengusik ni? Sebab dia dengan Nadwah memang tak berapa rapat masa dalam kelas pun.
“Farah.” Dia kembali memfokuskan pandangan ke arah Nadwah. Sempat je nak berangan. Hishhh..
“Ye?” Dia bertanya lurus. Blur sekejap.
“Nah. This is for you.” Tangan Nadwah menghulur satu beg plastik berwarna coklat gelap. Eh?
“Apa ni?” masih blurBirthday aku ke hari ni? Eh? Mana pulak? Baru bulan lepas sambut dengan Sofiya dekat Secret Recipe.
“Hadiah..” Senyuman masih tak lupus di wajah itu.
“Hadiah? Sempena apa?” Jari telunjuk kanan menggaru kening.
“Hadiah sebagai salam perkenalan.”
“Kita kan dah lama kenal dalam kelas?”
“Itu dalam kelas. Lagipun, dulu kita tak kenal betul-betul sangat pun kan? So, ini hadiah sebagai tanda persahabatan kita. Ukhuwah fillah till Jannah, insyaAllah.” Tubuhnya ditarik ke dalam pelukan. Dia terkedu. Tapi turut membalas pelukan itu. Terasa ikatan persahabatan yang baru bermula ini, sangat bermakna. Alhamdulillah. Apabila niat untuk berubah adalah kerana Allah, Allah pasti akan menghadirkan insan-insan yang baik di sekeliling kita, yang akan membantu kita untuk berubah. Itu sangat betul.
“Jumpa lagi nanti. Assalamualaikum.” Farah menyarung sandal hijau miliknya dan terus berlalu ke arah kereta yang diparkir di bawah pokok mempelam di hadapan rumah Nadwah.


“Fariq, free tak petang ni?” Afif bertanya kepada sahabatnya yang sedang meneguk air limau ais itu.
“Free jugak. Kenapa?” keningnya diangkat, tanda bertanya.
“Teman aku boleh tak?” Afif mencapai pisang goreng yang berada di dalam piring di hadapannya.
“Pergi mana?” kepala memikir, mengingatkan kembali sekiranya dia ada aktiviti lepas balik dari kerja nanti.
“Jumpa kawan dekat Senai. Boleh tak?” Fariq hanya mengangguk, menyatakan persetujuannya.
“Tapi naik kereta kau lah ey?” dia tersengih.
“Boleh.. boleh..” Afif terus tersenyum. Semoga segalanya dipermudahkan.

Kereta Proton Wira warna biru itu diparkir di hadapan sebuah rumah teres setingkat. Brek tangan ditarik, Afif melangkah keluar ke rumah di hadapan mereka. Fariq mengikut jejak langkah Afif.
“Rumah siapa ni, bro?” Fariq mula curious. Entah rumah siapa lah si Afif ni bawak dia.
“Rumah kawan aku. Ada discussion sikit dengan dia.” Fariq hanya mengangguk. Ikut je lah. Yakin je gaya si Afif ni pun.
“Assalamualaikum.” Afif memberi salam seraya tangannya mengetuk pintu kayu itu. Kedengaran bunyi pintu dibuka dari dalam.
“Waalaikumussalam. Afif, masuklah.” Seorang lelaki berbaju melayu coklat dan berkain pelikat muncul apabila pintu rumah itu dibuka. Fariq tersenyum dan bersalam dengan tuan rumah yang dipanggil sebagai Abang Am oleh Afif.
“Abang Am, ni kawan saya. Fariq.” Afif tersenyum. Fariq juga.
“Ohh.. kacak orangnya ni, Afif.” Amran memerhati lelaki berkemeja hitam dan berseluar slack itu. Tanda baru pulang dari pejabat.
“Kerja dekat mana ni? Satu pejabat dengan Afif ke?” ramah Amran bertanya. Fariq mengangguk lagi. 
“Ye, satu pejabat, Abang Am. Ni pun ikut sebab dia mintak tolong temankan dia jumpa kawan, katanya. Dari pejabat terus datang sini. Tu yang siap berkemeja bagai ni.” Fariq menjawab, dan tersengih. Sedikit segan apabila Abang Am kata dia kacak tadi. Heh!
“Ohh.. ye lah. kita tunggu sepuluh minit lagi. Sekejap lagi dia orang ni sampai lah. Tadi dia orang call, kata dah dalam perjalanan.” Amran meminta diri berlalu ke dapur sebentar. Beberapa minit kemudian, dia muncul bersama tangan yang menatang dulang berisi sejag air. Fariq sedikit hairan apabila abang Am menyebut ‘dia orang’ tadi. Macam ramai je gayanya.
“Assalamualaikum..” Tak sempat Fariq buka mulut untuk bertanya, terdengar suara memberi salam dari luar. Mulut yang baru hendak dibuka, ditutup semula.
“Waalaikumussalam...” Abang Am membuka pintu dan muncul lebih kurang sepuluh orang lelaki bersamanya. Fariq semakin hairan apabila melihat pemakaian mereka yang siap bersongkok dan berkopiah di kepala. Dia memandang Afif. Afif hanya tersenyum.
“Ok, kawan-kawan. So harini kita akan buat mini ISK.” Fariq tercengang. Apa benda alah pulak ISK ni? Dia menggaru kepala. Matanya menumpu ke hadapan apabila projector yang terpasang mengeluarkan imej. Oh, Ini Sejarah Kita rupanya. Ok, fine. Apa benda belajar sejarah malam-malam buta ni? Hati dah rasa panas, rasa nak menerkam Afif di sebelahnya tapi dia bersabar. Siap kau Afif!
Dalam kelekaan mendengar apa yang disampaikan oleh Abang Am di hadapan, tanpa sedar hampir empat jam telah berlalu. Matanya mengerling ke arah jam tangan. Hampir pukul satu pagi. Namun matanya masih segar. Kalau ikutkan rutin hariannya, pukul satu mungkin dia sudah bersenang lenang dibuai mimpi di atas katil rumahnya. Atau mungkin juga dia sedang berjamming, menjerit, melalak di dalam studio.
Tapi hari ini? Dia di rumah Abang Am, mendengar tentang sejarah Islam? Tentang tujuan dia dilahirkan dan juga tanggungjawabnya sebagai seorang muslim? Sungguh, dia rasa seperti terhantuk. Betapa selama ini dia berada di dalam zon selesa. Tanpa dia sedar, zon selesa itu adalah zon yang tidak selamat sebenarnya. Betapa dia sudah terleka dengan kenikmatan dunia hingga lupa akhirat yang menanti di hadapannya. Dan perasaan geram kepada Afif pada awal tadi serta merta hilang dan dia rasa dia harus berterima kasih kepada sahabatnya itu.
“Fif, thanks.” Dia tersenyum. Mereka dalam perjalanan pulang ke pejabat. Nak ambil kereta Fariq sebelum masing-masing balik rumah sendiri.
“Thanks? Untuk apa?” Afif kerut dahi, tak faham. Tiba-tiba nak berterima kasih bagai.
“Thanks untuk tadi. ISK tu, betul-betul bukak mata aku yang selama ni tak perasan pun apa yang berlaku depan mata.” Dia senyum lagi.
“Ohhh.. tak ada hal lah. Perkara kecik je tu. lagipun, aku tak nak buat pahala sorang-sorang. Benda baik kena la buat ramai-ramai, betul tak?” Fariq mengangguk.
“Fif..” dia berjeda seketika. “Lepas ni, kalau ada lagi benda-benda macam ni, ajak aku sekali, boleh?” Afif tersenyum lebar. Alhamdulillah, Allah permudahkan.
“Sure, will do.” Afif tersenyum lagi.

“Kau nak balik rumah terus ke nak singgah minum kat mamak ke, mana-mana dulu?” alarm kereta berbunyi. Fariq masuk ke keretanya. Enjin Satria Neo berwarna hitam itu dihidupkan. Kasi panas enjin dulu.
“Balik terus lah kut. Esok aku ada meeting nak kena attend. Kau?” Afif bertanya dari dalam kereta sahaja. “Balik jugak lah. Badan penat, otak pun penat jugak memikir intipati ISK tu tadi.” Sengih. Memang sangat penat. Tapi dia tak kisah. Penat yang sangat berbaloi.
“Ok lah. Jumpa esok, insyaAllah.” Masing-masing mengangguk dan berlalu menuju ke rumah masing-masing.



Milo ais di atas meja dikacau menggunakan straw sebelum dia meneguk sedikit air tersebut. Erghhh.. lega tekak. Matahari sangat terik hari ini.
            “Aku segan la dengan budak-budak band aku tu kadang-kadang.” Kepalanya ditundukkan.
Fariq jungkit kening. “Kenapa pulak kau tiba-tiba nak segan dengan budak band kau? Aku tengok kau ok je dengan dia orang tu.” Dia bertanya pelik mendengarkan soalan Luqman itu. Luqman, officemate merangkap kawan-kawan yang selalu jumpa masa gig juga. Kadang-kadang selisih dengan dia masa nak pergi jamming. Mahu dia tak pelik dengan soalan tu? Tak ada angin, tak ada rebut, tiba-tiba nak segan. Apa kes?
Air limau ais itu dihirup lagi sebelum dia menjawab. “Ye lah. band members aku, mostly layan lagu-lagu yang rock. Aku je yang macam layan lagu sentimental, lagu-lagu lama.” Tersengih.
“Lahh.. kau segan pasal tu je ke? Aku ingat apa lah masalahnya.” Fariq tergelak kecil.
“Hehe.. ye lah. Tu je pun. Tapi aku rasa dia orang semua ok je. Kita orang boleh je get along satu group. Tak ada timbul masalah apa-apa pun.” Masih tersengih.
Fariq tarik nafas panjang, lalu menghembus perlahan. “Tapi aku lagi rasa segan, apabila kawan-kawan aku dekat kampung, dah jadi imam, jadi bilal kat surau, sedangkan aku kat sini, nak jejak surau pun susah.” Senyum pahit.
Dan bibir yang tersengih di sebelahnya automatik membentuk satu garis lurus. Sentap.


“Huuuu.. panasnya harini.” Tangan mengerling ke arah jam tanga, tepat satu tengahari. Patut lah pun. Matahari sah-sah tengah terpacak kat atas nun. Tangan masih ligat melakar pelan lantai untuk projek akhir semesternya itu. Nanti nak jumpa lecturer, nak krit sana sini sebelum nak betulkan semula apa yang patut.
“A ah. Panas weh. Kalau dapat makan ABC masa-masa macam ni memang heaven, kan?” Sofiya jungkit-jungkit kening. Harini sengaja dia tak balik rumah lepas habis kelas. Teman Farah buat kerja dekat studio. Lagipun awal lagi. Balik rumah duk melangut tengok tv je. Baik duduk sini, boleh jugak dia buat assignment sambil borak-borak dengan Farah.
Gulp..
Farah telan air liur. Mata bersilih ganti antara kertas-kertas yang bersepah di hadapannya dengan muka si Fiya. Budak ni memang sengaja nak pancing suruh aku stop buat kerja lah ni. Dahinya berkerut.
Sofiya tersengih. Keningnya dinaikkan beberapa kali. Tahu dah, kawannya tu dah mula terpengaruh. Biar lah, at least dapat jugak si kawan ni rehat sekejap dari tekanan menyiapkan final project.
“Makan ABC, jom?” Ayat pancing.
Farah berfikir buat beberapa saat. “Ok, fine. Jom pergi pekena ABC. Tekak aku pun dah kering macam duduk kat gurun.” Tangannya lincah mengemas sedikit barangan yang bersepah di atas meja itu. Tangannya mencapai kunci studio sebelum mereka melangkah keluar bersama. Studio itu dikunci bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

“Farah, sorry nak tanya. Tapi kau tak panas ke pakai jubah time cuaca terik macam ni?” Sofiya tanya elok-elok. Kang main tanya ikut dan, mengamuk makcik ni, mati aku.
“Tak pun. Ok je setakat ni aku pakai. Lagipun kalau nak compare panas pakai jubah dengan panas api neraka tu, panas kat dunia ni berapa percent lah sangat panas dia.” Farah tersenyum. Jubah ungu cair pemberian naqibahnya semasa kali pertama dia menyertai usrah itu dipandang sekilas. Teringat masa Nadwah menghulurkan bungkusan hadiah itu. Comel sungguh naqibah aku ni.
“Sangat betul!” Sofiya yang berbaju kurung itu tersenyum girang. Lepas ni nak cuba pakai jubah jugak lah!


“Farah.” Langkah kaki yang baru hendak melangkah menuruni tangga untuk pulang terhenti. Mata kedua gadis yang sedang rancak berbual sebentar tadi automatik melihat ke belakang. Farah telan air liur. Akram.
“Boleh saya jumpa awak sekejap?” lelaki itu terus bertanya.
“Fiya, teman aku?” Sofiya mengangguk pantas. Mereka bertiga melangkah ke arah wakaf yang berdekatan. Farah memerhati ke sekeliling. Sunyi. Dah pukul enam. Semua orang dah balik rumah kut.
“Ada apa awak nak jumpa saya ni?” Farah bertanya perlahan. Matanya hanya fokus memandang tanah. Tak berani bertentang mata dengan lelaki itu. Khuatir tidak mampu menahan rasa hati.
“Saya nak cakap pasal kita. I think..” lelaki itu berjeda. Farah menunggu penuh sabar.
“Macam yang awak kata dulu. Mungkin kita patut jadi kawan sahaja, sampai bila-bila. Sebab saya rasa, saya dah jumpa seseorang yang saya rasa lebih selesa dengan dia. saya tahu, saya pernah janji untuk tunggu awak walaupun awak tak suruh saya tunggu. Tapi saya rasa, mungkin dah sampai masa untuk saya back off. Awak dah banyak berubah. Awak bukan Farah yang saya kenal dulu. Awak.. terlalu.. baik..” Lelaki itu berkata perlahan.
Farah terkedu. Dadanya terasa pedih. Tapi dia cuba bertahan.
“It’s ok. Saya faham.” Senyum. Tak semua orang boleh terima perubahan. Walaupun perubahan itu adalah ke arah kebaikan.
“Maaf.” Dan lelaki itu terus berlalu pergi. Sofiya yang duduk tidak jauh dari wakaf yang menjadi tempat perbincangan Farah dan Akram menghampiri sahabatnya itu.
“Farah, kau ok?” wajah itu runsing apabila sahabatnya itu hanya menunduk.
“Aku ok. Fiya, kau balik dulu, boleh tak? Aku nak pergi Pusat Islam. Maybe stay dekat situ untuk solat Maghrib sekali. Kau bawak la kereta aku dulu.” Tangannya menghulur kunci kereta.
“Are you sure? Aku boleh teman kau.” Sofiya menawarkan diri. “Takpe, I need space for myself. Kau jangan risau. Aku tak buat yang tidak-tidak.” Farah senyum lagi.
“Nanti nak balik aku call kau. Kau tolong ambil aku, boleh?” Sofiya mengangguk faham.
Dia terduduk di tangga utama Pusat Islam itu. Pedihnya, ya Allah. Tapi dia redha, kerana mungkin ini adalah jawapan untuk doanya selama ini. Mungkin Akram bukanlah pasangan yang telah Allah tetapkan untuk dia. Tanpa sedar, mutiara jernih mengalir dari tubir matanya.


Kereta Satria Neo itu diparkir elok di perkarangan Pusat Islam yang terdapat di dalam kolej adiknya itu. Dalam hati membebel kerana terpaksa memandu ke kolej adiknya semata-mata untuk menghantar laptop yang tertinggal di rumah. Apa punya careless, laptop besar gedabak tu pun boleh lupa nak bawak balik ke? Nasib baik lah jarak antara kolej dengan rumah keluarganya hanya memakan masa 30 minit untuk sampai. Kalau tak, memang tak adanya dia nak pergi hantar laptop tu.
Kakinya terhenti apabila mendapati seseorang sedang elok terduduk di sudut tangga Pusat Islam itu. Matanya mengerling jam tangan yang elok terletak di pergelangan tangan kirinya itu. 10 minit lagi nak masuk waktu. Dan apa budak perempuan ni buat sorang-sorang kat sini? Dia teragak-agak untuk menegur. Dah lah tengah-tengah senja ni!
“Err.. cik?” dia memberanikan diri. Takkan nak biar budak ni duk melangut kat sini, ye tak?
Gadis itu kelihatan tersentak dan mengangkat mukanya yang sedari tadi tekun merenung jari kaki, mungkin. Fariq terpana. Gadis ini.. yang dia nampak dekat kedai ABC beberapa hari lepas. Yang masa orang lain duk berpeluh tahan panas, tapi dia relax je berjubah bagai. Yang membuatkan dirinya ditegur oleh Afif sebab duk tenung anak dara orang macam nak telan. Tak menjaga pandangan mata, kata Afif.
Tapi.. kenapa mata tu berair?
“Cik?” dia memanggil lagi sekali. Berdehem sedikit untuk membetulkan suaranya. Motif? Entah. Spontan.
“Lagi sepuluh minit nak masuk waktu Maghrib. Cik buat apa sorang-sorang dekat sini?” Fariq mengawal suara. Tenanglah wahai hati.
“Huh?” Farah terpinga-pinga sekejap. Baru tersedar dia terduduk dekat tangga ni dari tadi. Astaghfirullahalazim.. Terlalu ikutkan hati. Dia menggeleng. Lalu bingkas bangun. Nak pergi tempat jemaah wanita.
“Oh.. Maaf. Saya penat tadi. Ingat nak rehat sekejap dekat sini. Terduduk lama pulak.” Cover malu. Nasib baik lah orang tak ramai lagi. Ada lah dia nampak dua, tiga orang pelajar lelaki yang baru sampai. Mungkin bersedia untuk waktu Maghrib nanti.
“Ohhh...” Fariq tak sempat nak sambung ayat apabila Farah terus menonong pergi ke kawasan jemaah wanita. Eh? Dia terus berlalu untuk mengambil wudhuk dan bersiap untuk solat Maghrib.
Fariq mengeluarkan telefon bimbit dari dalam kocek seluar kerjanya.
‘Bro, I’ve found her!’ pesanan ringkas itu dihantar ke nombor Afif. Langkah kaki diatur kemas ke tempat wudhuk bersama senyuman lebar. Alhamdulillah~~

m k | 31052012 | 0300

notakaki :
people might not aware about the issue in Syria, in Palestine. about what is happening to our brothers and sisters out there. kita di sini bergembira, bergelak ketawa sedangkan mereka di sana menangis duka. mari doakan kemenangan untuk mereka. so, sy nak share 1 video, can I? but to be warned, siapa yg ada sakit jantung, x boleh tgk darah, jgn tgk, ok?
let's spread the words, ALLAHUAKBAR!


14 comments:

  1. Replies
    1. insyaAllah.
      tp kena tggu lama sikit lah. sebab agak busy :D

      regards, MK :)

      Delete
  2. Replies
    1. hoho..
      will do, insyaAllah.
      terima kasih sbb sudi baca :)

      regards, MK

      Delete
  3. tenangnya cerita ^^
    lagi lagi !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iman, nak lagi?
      hoho..
      akan amek masa yg agak lama la kut.
      insyaAllah akan ada lg.
      tlg doakan idea dtg mencurah-curah ke ladang gandum.
      hehe..
      terima kasih :D

      Delete
    2. hihihi..
      doa sentiasa!!
      ^^ u got me this time.. only this time!!

      Delete
    3. congratulations to me then. muahaha..
      peace!

      Delete
  4. Ngaaaaaaaa dear MK sayang *sila.muntah*

    u stay mne yekh? i nak dtg bakar rumah boleh x? menci tau cte gntung gntung ni!!!! tp please smbung!!!!*mata puss in boot*..... Sukeeeeeeee sngtttttt..... <3<3

    joenyz menawan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear you,joenyz yg menawan.haha..
      Haha..i duduk dalam khemah je.smpai ke hati u nak bakar?
      Muahaha..
      Akan smbg,insyaAllah.
      Tapi sila la tggu.mgkn after u dh abes study?ngahaha..

      Regards, MK

      Delete
    2. kejam kejam kejam! habis studi tang mna satu... hahahahah tp kan dear MK, sungguh i suke~~~ <3

      Delete
    3. hahahaha... study yg lps study ni lah kut. muahahaha... nak siapkan yg 1 ni pun berzaman. nk smbg lg la berzaman. hoho..
      thank you sebab suka :D

      Delete

 
;